Hoe vind je een nieuw reclamebureau? 

Reclame, daar kan geen enkel bedrijf of ondernemer meer zonder. De keuzemogelijkheden die consumenten en bedrijven tegenwoordig hebben om producten of diensten te kopen zijn letterlijk grenzeloos. Naamsbekendheid of productbekendheid waren nog nooit zo belangrijk, want als je geen plekje in hoofd en hart van je doelgroep hebt is de kans groot dat Google het beste alternatief naar voren schuift. Een reclamebureau kan je helpen om je bekendheid, je naam, je product of dienst in de spotlights te zetten bij de juiste mensen. Maar, waar moet je op letten bij de keuze voor een reclamebureau? Wat is belangrijk? En waar vind je een goed reclamebureau?

 

Kan het reclamebureau mij helpen? 

Sommige adverteerders weten precies waar hun behoeften liggen en welke kant zij op willen. Beschik je niet over die kennis, dan liggen die keuzes vaak niet zo voor de hand. Een reclamebureau is in staat om jouw behoeften te peilen, die samen met jou vast te definiëren, om uiteindelijk te komen met creatieve oplossingen. Je kunt echter pas een richting bepalen, als je weet waar je staat c.q. wat je uitgangspunt is. Communicatiebehoeften zijn veelal gelinkt aan je bedrijfsdoelstellingen en soms is er marktonderzoek nodig om dit helder te krijgen. Ook daar kan een reclamebureau in voorzien. 

 

Wat heeft het reclamebureau in het verleden gemaakt? 

Bij de keuze voor een reclamebureau speelt het creatieve werk natuurlijk een belangrijke rol. Spreekt het werk dat gemaakt is jou aan? Denk je dat het past bij jouw bedrijf? Zijn de ideeën (concepten) divers genoeg en in verschillende categorieën? Zijn ze in staat meerdere doelgroepen aan te spreken? Bedenk altijd goed dat lollige ideetjes niet zo moeilijk zijn om te bedenken. Reclame moet echter iets opleveren en liefst niet éénmalig maar voor de lange(re) termijn. 

 

Waar ligt de kracht van het reclamebureau? 

Er zijn inmiddels heel veel gespecialiseerde bedrijven die zich -reclamebureau- noemen. Communicatiebedrijven die gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld: videocontent, online communicatie, branded content, activatie, B2B, of zelfs het bouwen van websites. Allemaal bezig met communicatie, maar nooit met het grote geheel of een onafhankelijk communicatie-advies. Het beantwoorden van de vraag wat voor jou de beste oplossing is, gaat bij gespecialiseerde bedrijven veelal in de richting van hun core-business. Handig als je weet wat je echt nodig hebt. In alle ander gevallen is een generalistisch full service reclamebureau een betere keuze. Zij zijn in staat om jouw boodschap creatief in te vullen en uit te werken en cross-mediaal te vertalen. 

 

Is het puur creatief, of is er ook mediakennis in huis?  

Ongeveer 80% van je communicatiebudget gaat naar media. Media bepalen uiteindelijk je zichtbaarheid en vragen een grondige kennis over doelgroepen en consumentengedrag. Het is daarom van belang dat een reclamebureau op de hoogte is van de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende media. Ieder medium stelt uiteindelijk z’n eisen aan de creatieve invulling. Een tv-commercial is geen online pre-roll, een advertentie is geen billboard. Bovendien, creatief zijn om het creatief zijn is soms erg leuk, maar draagt weinig tot niets bij aan je communicatiedoelstellingen. Theo Nieveen Copy & Communicatie is bij voorbeeld een reclamebureau in Haarlem dat zowel verrassende creatie levert als gedegen media- en doelgroepkennis in huis heeft.  

Hoe groot is het bureau? 

Afhankelijk van je wensen en behoeften maak je een keuze. Een groot reclamebureau levert in de regel meer diensten en heeft als gevolg daarvan ook meer mensen en meer lagen, en is minder wendbaar. Een groot full service reclamebureau werkt over het algemeen ook vooral voor grote (inter)nationale adverteerders. Heb je behoefte aan snelheid, persoonlijke betrokkenheid en een goede bereikbaarheid, dan is een klein(er) bureau of zelfs een full service éénpitter een betere keuze. 

 

Wat kost een reclamebureau? 

Reclame maken is een vrij beroep, met navenante prijzen. Je kunt stellen: hoe groter het bureau, hoe hoger de kosten. Uurprijzen lopen uiteen van ca. 60 tot 200 euro of meer per uur, maar een fixed fee voor een project, of afrekenen op resultaten kan ook. Krijg je bij de grote (dure) bureaus gegarandeerd beter werk? Niet noodzakelijkerwijs, er zijn genoeg voorbeelden van geflopte campagnes van gerenommeerde reclamebureaus. Het is uiteindelijk geen exacte wetenschap, al komen we met de juiste data tegenwoordig al een heel eind. Een éénpitter met een goed netwerk kan uitstekende (full service) kwaliteit bieden, en heeft aanzienlijk minder overhead en kosten dan een groot bureau.    

 

Reclamebureau in Haarlem

Zoek je een reclamebureau in Nood Holland of Utrecht die je verder kan helpen met creatieve oplossingen en communicatie-advies?  Theo Nieveen Copy & Communicatie ticks all the boxes. Een full service reclamebureau in Haarlem, met brede ervaring en een top netwerk dat je verder helpt. Onafhankelijk, betrokken en no-nonsense, van concept t/m uitvoering.

Reclamebureau

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *